Eureka!
Waarom Eureka?

Eureka!

Toen Archimedes – een beroemde wetenschapper uit het Oude Griekenland – zijn belangrijke wet ontdekte, riep hij vol enthousiasme ‘EUREKA’, wat zoiets betekent als ‘Ik heb het gevonden!’ De voorloper van onze moderne ‘YES’! En dat is precies waar we op onze school naar streven: dat ‘YES’-moment ontdekken bij elk kind.

Wij leren onze kinderen dat fouten maken deel uitmaakt van het leerproces. Fouten zijn een teken dat je probeert, en proberen is leren! Net zoals Archimedes tot zijn oplossing kwam door te blijven zoeken.

Op onze school zoeken we naar dat Eurekamoment bij ieder kind. Met de kriebeldieren van het Vriendenbos organiseren we verschillende sporen in de klas, afgestemd op de unieke leerstijl van elk kind. Het is belangrijk om te weten dat een spoor niet gaat om slimmer zijn dan een ander, maar om je eigen leerproces te ontdekken en te versterken.

Spoor 1: De mieren
Kinderen in dit spoor hebben de leerstof (nog) niet helemaal onder de knie. Hier volgen ze verlengde instructie bij de leerkracht en maken ze samen de basisoefeningen.

Spoor 2: De krekels
Deze leerlingen begrijpen de leerstof en maken zelfstandig basisoefeningen.

Spoor 3: De kevers
De kevertjes hebben de leerstof helemaal te pakken en kunnen zelfstandig aan de slag. Deze leerlingen krijgen verdieping of extra uitdagingen.

Naast deze drie sporen is er soms ook nood aan een vierde spoor.

Spoor 4: De vlinders
Sommige leerlingen hebben nood aan een aangepast traject. Dat kan voor één tot meerdere vakken zijn. Een aangepast traject kan zowel een verdiepend als een aanvullend traject zijn.

Wanneer we merken dat de sporen in klas niet meer voldoende zijn, gaan we samen met de ouders op zoek naar een aanpak die best aansluit bij de talenten en noden van het kind. Dit doen we steeds 'samen' in dialoog met ouders en indien nodig ook met het CLB.

We weten dat we niet van elk kind een ster kunnen maken, maar we streven er naar om elk kind te laten schitteren op zijn manier.